Sukkerafhængighed

Sukkerafhængighed

Har du en sukkerafhængighed?

Du kender måske det med slet ikke at kunne stoppe igen, når det kommer til sukker?

Følelsen af at du bare MÅ have noget sødt med det samme, eller så snart du får mulighed. Evt. gerne i enrum, hvor du lukker alt andet ude imens?

Og først er ”tilbage” igen, når du har spist meget større mængder sukkerholdige ting, end du egentlig ville?


Så er du ikke alene.

Hvis du er i tvivl om du har en sukkerafhængighed, kan du tage testen her:

I det næste kommer der en forklaring på, hvorfor det er så svært at stoppe med at spise sukker, hvis du er sukkerafhængig – ud fra et hjernekemisk perspektiv.

Bagefter kommer nogle andre psykologiske faktorer, der også kan fastholde en (sukker)afhængighed.



Sukkerafhængighed og dopaminreceptorer

Hvis du er vant til at spise madvarer med sukker i meget store mængder, kan du få sukkerabstinenser, når du prøver at stoppe.

Det vil mærkes som sukkertrang eller craving – og det er præcis det samme der sker i hjernen, som ved andre afhængigheder.

Det gør i sig selv, at de fleste ikke stopper.


Hvis du er blevet sukkerafhængig, hvilket mange er uden at vide det, er du nødt til at indtage sukker i en vis mængde, for bare at opretholde et alm. stemningsleje (og undgå dyk i humøret).

Det skyldes en udtynding i dopamin-receptorerne, som forekommer ved højt sukkerindtag.

Og det vil i sig selv gøre dig mere tilbøjelig til at opsøge store mængder sukker, for at undgå abstinenserne.

Dopamin er det hormon der holder os glade. Så det er klart, at hvis der sker en udtynding af receptorer, fordi hjernen tilpasser sig de store mængder sukker, så vil vi blive triste når vi tager sukkeret væk.

Der er forskning der har indikeret, at sukker er mere afhængighedsskabende end kokain.

Tilmed er nogle af os udstyret med hjerner, som lettere bliver afhængige end andre. Det er ikke noget, man selv har indflydelse på.

Så det kan være en meget vedholdende afhængighed, for den der har den. 

Større sult når man har et højt sukkerindtag

Der er også flere andre biologiske faktorer der spiller ind ved stort indtag af sukker, og bidrager til den onde cirkel.

Herunder hæmning af mæthedshormonet leptin, hvilket øger følelsen af sult.
Dette kan være nyttigt at vide, og har også indflydelse på, hvad jeg råder til i den henseende, til folk der vil ud af mønstret – selvfølgelig individuelt tilpasset.

Psykisk afhængighed af sukker

Der kan udover den fysiske afhængighed også være en psykisk afhængighed, hvor overspisningen eller sukkeret bliver en ”ven”, som man kan søge til når man er presset.

Evt. kan spisemønstret være en måde at overdøve eller aflede en fra andre ubehagelige tilstande. Dette er vigtigt at få en fornemmelse og forståelse af, hvis man skal fri af mønstret.


Se evt. hvad jeg skriver om overspisning, som er beslægtet med sukkerafhængighed.

Hvis sukker er løsningen – hvad er så problemet?

Vi starter med at dykke ned i om der er særlige situationer, stemninger, steder eller personer som stimulerer sukkertrangen – eller evt. spisetrangen generelt.


Måske er det ofte lige efter konflikter at trangen kommer? Eller måske er det når du har været presset, været i søvnunderskud, eller haft mange stressende tanker?

Hvilken livssituation var du i, da du begyndte at søge søde sager i større mængder?


Og det klassiske spørgsmål: Hvad forsøger sukkerafhængigheden at hjælpe dig med at håndtere?

Herfra kan vi arbejde med det, og når vi har fat i kernen kan vi, hvis du ønsker det, styrke dig i nye vaneændringer via hypnoterapi.

Dette er dog kun hvis du selv er åben for det.

Vi kan stadig komme langt uden hypnose.

Jeg er psykolog med praksis i Aalborg.

Hvis du vil have min hjælp til at komme ud af en sukkerafhængighed kan du sende mig en sms, på tlf. 40623779, eller en mail til nannyschmedes@gmail.com.

Du kan se priser mv. her.