Hjælp til overspisning og BED?

Hjælp til overspisning og BED?

Hjælp til overspisning

Her får du hjælp til overspisning.

Det kan fylde rigtig meget når trang til søde sager eller store mængder mad har taget overhånd.

Og du forsøger at holde det under kontrol – og bruger en masse tid, kræfter og tankevirksomhed på det.

Men før eller senere alligevel må give efter for trangen til sødt eller snacks. Selvom det har høje konsekvenser for dig.

Måske har du fokuseret meget på vægten og på at tabe dig, og prøvet den ene slankekur, “livstilsændring” eller kostomlægning efter den anden.

Du har troet at det ville løse problemet – men det har ikke virket på lang sigt.

Her skriver jeg om hvorfor det ikke har virket, og hvad der oftest skal til i stedet, for at finde en vej ud af overspisnings-mønstret.

Når man spiser på følelserne

Overspisning, tvangsoverspisning eller Binge Eating Disorder (BED), kært barn har mange navne. Fælles er, at det handler om at spise på følelserne. Dette mønster kan både forstås som en spiseforstyrrelse og et afhængighedsmønster.

Ikke alle der overspiser har en spiseforstyrrelse – men oftest er der noget på spil som du ikke kan løse selv. Hvis det var så nemt, så havde du jo gjort det.

Mange gange tages overspisning dog ikke så seriøst som andre problematikker.

Det skal der laves om på.

For overspisning er præcis lige så vigtigt at drage omsorg for at tage hånd om, som andre udfordringer man kan have inde på livet. Og udfordringer er noget vi alle møder.

Her får du hjælp på din vej ud af overspisning, hen imod et liv hvor du ikke længere behøver at tænke på slankekure, tælle kalorier, kompensere for det du har spist for meget osv. – som kan være meget opslidende.

Denne forandring sker af sig selv i processen, da vægten vil regulere sig selv, når du i takt med vores arbejde sjældnere og sjældnere har brug for at spise på følelserne.

Fokus på årsagen til overspisning fremfor ”symptomet” (vægten)

Mange som har overspisning som en del af sit spisemønster (og deres omgivelser) har mest fokus på symptomet, her typisk vægten og kosten.

De ekstra kilo som overspisningerne medfører, er synlige, men det væsentlige er ofte usynligt, og kan kræve professionel sparring og hjælp.

Mange overser helt selve årsagen til at man overspiser – og man forsøger i stedet blot at skille sig af med kiloene.

Ofte vha. slankekure eller ”livsstilsændringer” der fokuserer på kalorielet kost. Optællinger af antal gram kulhydrater eller kalorier. Detox-kure. Faste. Fitness-medlemskaber. Kalorieafbrænding. Specielle træningsredskaber. Erklæringer af vægttabsmål m.v.
Måske kender du noget af det?

Der er ikke noget at sige til, at det er de løsninger man let tyer til.
Især ikke når vi lever i en kultur, der favoriserer slanke kroppe i så høj grad som det er tilfældet.

Derved kommer der et stort fokus på kroppens udseende. Og du kommer let helt væk fra at sanse kroppen – hvordan det egentlig er at være dig.

Der er samtidig mange negative fordomme om mennesker, der vejer mere end det anbefalede.

Oveni det lever vi i en kultur hvor fænomenet overspisning (og herunder årsagerne hertil) er meget dårligt forstået, og den tilgængelige hjælp til overspisning ofte er mangelfuld.

Om end det nu er ved at ændre sig i tiden.

Vi overser hvad overspisningen skyldes

Hvem vil ikke gerne undgå at føle sig forkert på baggrund af sin krops udseende eller størrelse? Og undgå negative kommentarer fra andre og/eller sig selv? Og i stedet høste anerkendelse ved at forsøge at ramme det kropsideal der hyldes?
Og hvad er så mere nærliggende end at prøve at tabe sig?

Der er bare ét problem:

Vi overser at overspisningen har rod et helt andet sted.
Vi kan ikke slanke eller sulte os ud af BED – det gør bare overspisningerne værre.
Med andre ord: Når der er tvangsoverspisning inde i billedet virker slankekure ikke – slet ikke på lang sigt.

Faktisk er slankekure din værste fjende, hvis du gerne vil i balance. Både vægtmæssigt og stressmæssigt.


Den dybere forståelse for overspisningerne

Et godt sted at starte, er at spørge dig selv: Hvad har overspisningen forsøgt at hjælpe dig med at passe på, eller håndtere?

Hvis overspisningen er løsningen, hvad er så problemet?

Hvad har overspisningen været en erstatning for?

Og hvilke(t) behov forsøger den at hjælpe dig med at dække?

Det kan være forskellige behov på forskellige tidspunkter. Jo mere du bliver bevidst om dem, jo bedre kan du lægge mærke til, når det sker. Og der kan være vigtige informationer at hente.

Det eneste der virker, er at komme til bunds, bagved symptomet.
Og at gøre det i egenomsorg.
Ikke for at ramme et kropsideal.
Ikke engang for at tabe sig, eller for at blive sundere.
Men fordi der er noget i dig, som har brug for at blive hørt, set, forstået og taget alvorligt.
Ofte er det noget der er blevet forsømt alt for længe, som overspisningen har forsøgt at hjælpe med at håndtere. Ved at gøre det nemmere for dig at være i dine følelser – her og nu.

Det har dog bare nogle store konsekvenser at bruge den måde til at passe på dig selv.

Nogen taler om det indre barn.

Der kan være sket noget i dit liv engang, som ændrede dit forhold til mad, dine følelser og behov, eller dig selv. Og som aldrig blev bearbejdet, og nu sidder fast i dit system. og forstyrrer dit spisemønster.

Det kunne også være andre sider af dig, følelser eller behov som er blevet glemt, og gemt væk. I det miljø du er i nu, i dag.
Alt fra eventyrlyst og behov for frihed, der ikke bliver imødekommet i dit liv, til mangel på kontakt.
En seksualitet som undertrykkes.
Behov for pauser i hverdagen og tid til at mærke dig selv, som du ikke får i dit liv lige nu.
Eller gamle traumer.
Eller behov for tryghed, i en tid hvor du er i frit fald.

Eller noget helt andet.

Det kan nogle gange stikke dybt.
Det har sikkert taget dig lang tid at opbygge dette mønster, og derfor kan det også tage noget tid at tø dét op som ligger bag, og finde nye strategier til at få tilgodeset det, som overspisningen er blevet en erstatning for.

Når det går lettere end forventet

Andre gange kan vi sammen hjælpe dig i en ny retning på bare nogle få samtaler suppleret med redskaber fra hypnoterapi, hvis det passer til dig og din problemstilling, og du ønsker det. Men med respekt for processen under alle omstændigheder.

Måske er du faktisk klar til at få relevant hjælp til overspisning? Og møde de følelser og temaer, som overspisningen har forsøgt at dække over hos dig, og endelig blive sat fri?

Kontakt

Hvis du kan genkende dig selv i dette, og er klar til at tage hul på vejen ud af overspisning, og vil have min hjælp på vejen, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Du kan altid sende mig en sms på 40623779 eller en mail på nannyschmedes@gmail.com.

Du kan også læse lidt videre her.

Du kan læse om sukkerafhængighed her – som også kan spille ind i forhold til overspisning.

Priser finder du her.